Nasıl Çekildi? – Bir Metropol Kurbanı: Nargile (Kısa Belgesel)

BANNER
0 Shares

İstanbul Kültür Üniversitesi öğrencilerinden Sezer AĞGEZ, “Nargile” hakkında bir belgesel çekti ve biz de onunla nasıl çekildiği hakkında küçük bir röportaj yaptık. Söz Sezer’de:

“Nargile, konu olarak ilk başlarda bizi korkutmuştu. Tarih olarak çok geniş bir yelpazesi olduğundan, hem araştırma, hem kaynak bakımından zorlukları mevcuttu. Ancak ekip olarak bir çalışma planı belirleyerek bunun önüne geçip güzel bir süreç geçirdik.

çorlulu ali paşa medresesiProjeye başlangıçta attığımız ilk adım, belgeseldeki konu aralığımızı belirleyen ve kaydı alınacak dış ses metninin temelini yazmak oldu. Daha sonra bu metni danışman hocamıza götürdük. Bu arada verdikleri destek için hocamıza ve ekipman desteği için İstanbul Kültür Üniversitesi Teknik Bilimler MYO?na teşekkür etmeyi unutmayalım.

Çalışma danışman hocamız tarafından onaylandıktan sonra, ilk iş bize nargile hakkında fikir ve tecrübe sahibi kişilerin araştırmasını yapmak oldu. Bu konuda gittiğimiz ilk adres Çorlulu Ali Paşa Medresesi oldu ki başka yere gitmemize gerek kalmadı. Birkaç günlük çalışmanın ardından röportaj yapacağımız kişileri belirledik. Artık sıra ön hazırlıktaydı.

Ön hazırlık aşamasında mekanı keşif ön planda oldu. Önceden de uğradığımız bu mekanı artık tabiri caiz ise ?alıcı göz? ile taradık. Nereden ne alabiliriz, aradığımız görüntüleri nasıl, nereden çıkarabiliriz bunları inceledik. Ve elimizde metnimiz dışında bir de planımız oldu.

corlulu_ali_pasaMekan olarak Çorlulu Ali Paşa, gerek atmosferi gerekse sözlü tarih açısından baktığımızda bize en uygun yerdi. Tophane’nin popülariteye yenik düştüğü şu dönemde, Çorlulu Ali Paşa hem fiyat kartelası ile, hem de insanların sıcakkanlı yaklaşımı ile bizleri cezbetti. Eskiden bu yana müşterisi olduğumuz için bizleri kırmadılar ve nargileleri hazırladıkları yere kadar girmemize izin verdiler. Kendilerine bir kez daha teşekkür ediyoruz.

Çekime sabah saat 10:00?da başladık. Birkaç detay görüntüden sonra planladığımız ve belirli saatlerde olan röportajları çektik. Ancak nargilenin yapılışının anlatıldıktan sonra anlattığı görüntülerin detayını ayriyetten çekmemiz gerekti. Onları da röportajdan sonra aldık. Tabii ki çekimimiz aksiliksiz bitmedi. Sözleştiğimiz bir kişinin röportaj saatlerinde değişiklik olunca arada bir süre açık oluştu. Hemen toparlanıp o arada ne yapmamız gerektiğini planladık ve ek çekime devam edip yemek molası verdik.
1. çekim günü böyle tamamlandı. Ana çekim ve yazılı kurgu işlemleri bittikten sonra elimizdeki kurgu planına göre bir ?ek çekim listesi? oluşturduk. Mekan dışında çevresini, çevresindeki ünlü yapıları/mekanları, röportajlarda, anlatımlarda kullanabileceğimiz ara görüntüleri(insert) ve Çorlulu Ali Paşa Medresesi?nin turistik eşyalar satan minik çarşısından ek görüntüler aldık. Bu görüntüler kurguda hayat kurtardı desek yeridir.

Yazılı Kurgu

Yazılı Kurgu

Bizi bu yolda en çok rahatlatan Yazılı Kurgu yöntemi oldu. Basitçe açmak gerekirse Yazılı Kurgu, çekim aşamasından sonra röportajlarımızın ve dış sesimizin yazılı halini alarak bunları konumuzun akışına göre kesip biçip uygun şekilde yazılı halde dizimini yapma işlemidir. Bunu çekimden hemen sonra yaptığımız takdirde kaba kurgusu 3-4 saat yerine 1 saatte tamamlayabilir, belgeselde kullanacağımız görsel malzemeleri önceden belirleyip önceden arşivleyebiliriz. Bu da süper bir zaman kazancı demektir. Bizim gibi kısa sürede bir şeyler yapmanız gerekiyorsa mutlak suretle sizlere yazılı kurgu tekniğini öneririm. TRT?de bolca kullanılan bir tekniktir.

Yazılı kurguyu onay için bekletirken biz arşiv çalışmasına başladık. Arşivde nargilenin tarihi, Türk toplumundaki önemi, anlatılanları destekleyici unsurlar toplamaya çalıştık. Bunlar dışında lazım olanı kurgu esnasında anında bulup düzenledik. Zaten onay süreci de pek uzun sürmedi. Artık kurguya başlama vakti gelmişti.

backstage2

Kurgu sırasında sıralamaya özen göstermeye çalıştık. Daha önceden planlı bir şekilde çektiğimiz, yazılı kurguda tasarladığımız, kısacası hazırlığını yaptığımız tüm görüntüleri masaya yatırdık ve 15 saatlik bir çalışmanın ardından bitirdik.

Bu özete birkaç cümle eklemek isteriz. Kurgu bitişi ve teslimden sonra izlediğimizde bir çok hata fark ettik. Bazılarının önceden de farkındaydık, bazılarını görmemiştik bile. Ödev bazlı bir proje olduğundan öncelikli emelimiz zamanında teslim etmekti. 2 hafta gibi bir süreçte bu tüm aşamaları atlatmak biz öğrenciler için diğer derslerde de aynı özveriyi göstermek zorunda olduğumuz için çok zordu. Bu yüzden göz zevkini bozan her hata için af talep ediyoruz 🙂

Ekip olarak keyifli seyirler diler, tüm bu yazıyı okuduğunuz için teşekkür ederiz.”

 

Sevgi ve saygılarımızla;

Sezer AĞGEZ
Tugay YILDIRIM
Dara Fırat YILDIZ

 

Yönetmen / Kamera : Sezer Ağgez
Yön. Yrd. / Ses: Tugay Yıldırım
Dış Ses Kayıt / Yapım / Seslendirme : Dara Fırat Yıldız
Arşiv & Grafik Tasarım & Kurgu : Sezer Ağgez&Tugay Yıldırım
Deşifre : Halil Selim Ağırkan
Kamera Asistanı : Cem Deniz Arslan

 

Kamera Arkası

 

Bir Metropol Kurbanı: Nargile

http://vimeo.com/53981064

Subscribe
Bildir
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x