Connect with us

Fotoğrafçılık Eğitimi

Mimari Fotoğraflar Çekmenin 7 Püf Noktası

Mimari fotoğraflar çekmenin 7 püf noktasına şöyle bir göz atalım. Bir mekanı daha önce yüzlerce kez görmüş olsak bile dokusu, boyutu, mekana düşen ışık gibi etmenler etkilenmemizde büyük bir rol oynar. İşte tam da bu yüzden mimari fotoğraflar çekmek biraz çetrefillidir. Mekanı gören fotoğrafçının değil, fotoğrafı gören izleyicilerin tamamının sizin orayı gördüğünüzde hissettikleriniz kadar büyülenmesi için fotoğrafınıza o etkiyi koymak zorundasınız. Avantajı ne derseniz, binalar (yıkılma kararı vs .yoksa) her zaman orada olacak, yani başka fotoğraf türlerinin aksine mimaride önceden plan yapmanız, hazırlanmanız için uzun bir süreniz olacak.

IŞIĞIN YÖNÜNE DİKKAT ET

Işığın gölgeleri biçimlendirişi, yansımalara etkisi ve hangi alanları ne oranda aydınlattığı çok önemli. Kadrajdaki kontrastı dikkate alarak pozlama yapmak zorundasınız. Kameranın hangi ölçüm modunda olduğu, yani ışığı nasıl ölçtüğü çok önemli. Geniş bir alanı fotoğraflayacağınız için kadrajdaki kontrastın yüksek olma ihtimaline karşı da makinanızın dinamik aralığının yüksek olması gerekiyor.

Kameranızın Poz Telafisi seçeneğini kullanarak yanlış ölçüm yapmasının önüne geçebilirsiniz. Ölçüm modları hakkında daha detaylı bilgi için eğitim videomuzu izleyebilirsiniz.

DOĞRU ODAK UZAKLIĞI ÇOK ÖNEMLİ

Mimari fotoğraflarda genellikle geniş açılı lensler kullanılır. Ama dikkatli olun, geniş açılı lensler fotoğraflarınızın kenar ve köşelerinde bozulmaya sebep olacaktır. Bu bozulma çoğunlukla mekanı daha büyük göstereceği için bir sıkıntı yaratmaz. Mekanın büyüklüğüne göre 35 mm’nin altında bir lens tercih edin. Mekana çok yakınsanız 11-16, 18, 24 mm gibi seçenekler de mevcut. Daha alt değerler balık gözü etkisi yaratır. Eğer mekanınız uygunsa bu da güzel bir tercih olabilir.

Eğer crop sensörlü bir makina kullanıyorsanız, lensinizin crop faktörle birlikte kaça tekabül ettiğini kontrol edin. Örneğin, eğer kameranızın crop faktörü 1.5 ise ve elinizde 35mm bir lens varsa lensiniz 50mm’ye dönüşecek ve mimari için uygunsuz hale gelecek. Fullframe bir kameranız varsa sorun yok ama değilse crop faktörle ilgili hazırladığımız bu videoya göz atabilir, sonrasında kameranızın uygunluğunu kontrol edebilirsiniz. Ek olarak, Canon kullanıcıları için hazırladığımız Geniş Açı Lens Rehberi‘ne de göz atmanızda fayda var.

Kurallar bozulmak içindir. Eğer mekanı uzak bir mesafeden çekmeyi, onu olduğundan küçük göstermeyi ve etrafındaki objelerden ayırmayı istiyorsanız telefoto bir lens tercihi de yapabilirsiniz. Mimari diye geniş açı kullanmak zorundasın diye bir zorunluluk yok.

TRİPOD OLMADAN OLMAZ!

“Binalar bir yere gitmediği için net çıkmama gibi sorunlarınız olmayacak. Doğru fotoğrafı bulmak için yeterli zamanınız da var. Uzun pozlama da yapabilirsiniz. “ Evet kulağa mantıklı gelse de söylediklerim doğru değil. Çünkü tripod kullanmadığınız takdirde bina yerinde dursa da, zamanınız olsa da eliniz titreyebilir, fooğrafınız keskinliğini kaybedebilir. Hele bir de uzun pozlama yapacaksanız zaten tripod elzem hale geliyor. Henüz bir tripodunuz yoksa buraya bir bakın derim.

DÜŞÜK ISO – YÜKSEK DİYAFRAM

Eğer tripod kullanıyorsanız, düşük iso problem değil. Sensöre yeterli ışık girebilecek kadar enstantene hızımızı düşürebiliriz. Gren sorunu da ortadan kalkar. Diyafram için minimum f/8 diyorum. Çünkü genellikle mimari fotoğraflarda bütün kadrajın net olmasını, yani yüksek alan derinliği tercih edilir. Tripod, yüksek diyafram dedik ama insan faktörünü de unutmayalım. Kamerayı kurduğunuz yer ayak altı olmasın.

SAATİ KONTROL ET

Uzun gölgelerin oluştuğu gün doğumu ya da gün batımı saatleri mimari fotoğraflar için idealdir. Fotoğraflarınıza derinlik katmak istiyorsanız saatin farkında olun. Mimari fotoğraf çekimlerinde sıcak renklerin açığa çıkması ve yine ışığın geliş açısından dolayı gün batımına yakın saatler idealdir. Gölgeler 3 boyut hissini artırır.

HER ZAMANKİ GİBİ “KOMPOZİSYON”

Geniş açı bir lensle bir mekanı alt açıdan ve yakından fotoğraflarsanız binanın ön kısmı çok daha büyük gözükür. Çünkü geniş açı lensler perspektifi bozar, genişletirler.  Bu sık kullanılan bir yöntemdir. Eğer bunu istemiyorsanız yüksek odak uzaklığı tercih edin ve mekandan uzaklaşın. Yüksek odak uzaklığı mekanınızı daha objektif bir şekilde gösterecek, arka plandaki daralmada mekanın vurgusunu artıracaktır.

Modern mimari fotoğraflarda kullanılan bir başka yöntem ise mekanın belirli ögelerini ercih etmekten geçer. Mekanda bulunan bir kıvrım ya da iki bina arasındaki güzel bir köprünün doğru kompozisyon içerisinde fooğraflanması istenen etkiyi verecektir. Mekanda simetri ya da devam eden çizgiler arayın. Bu tür fotoğraflar mekanın tamamına dair bir fikir vermez ama belirli bir alan üzerinden mekana dair doğru bir bakış açısı oluşturur.

YANSIMALAR

Su birikintileri, güneş gözlükleri, pencereler müthiş kadrajlar yakalamanız için saklanmış kapılardır.

youtube-abone

Kapak Fotoğrafı: Depositphotos
Continue Reading

Yönetmen & Müzisyen. Marmara Üniversitesi Sinema Televizyon Bölümü'nü birincilikle bitirdi. TURSAK Geleceğin Sineması Ödülü, Boğaziçi Film Festivali En İyi Senaryo Ödülü sahibi. Çeşitli sinema ve reklam filmlerinde senaristlik ve yardımcı yönetmenlik yaptı. Fotografium'un Youtube yüzü.

Click to comment

Kimler Neler Demiş?

Bildir
avatar
wpDiscuz

More in Fotoğrafçılık Eğitimi

To Top